Van Ystad naar Kivik

15 juli 2016 - Ystad, Zweden

15/7 Ystad
Het is zonnig en winderig maar wel uit de goede richting, west 5 / 6
We vertekken rond 11:30 en zeilen alleen met de genua (de grote fok) omdat we de wind pal achter hebben.
Als we het grootzeil erbij zouden zetten dekt deze de genua af zodat het een klapperig geheel wordt.
Het waait hard genoeg dus we maken even goed een goede snelheid.
We moeten de zuid-oost kaap van Zweden ronden, rond een kaap waait het altijd harder en zijn de golven lastiger.
De golven worden hoger en zo nu en dan zie ik 30 knopen wind op de meter, dat is dik 7 bft.
De golven blijven allemaal netjes buiten boord en de boot danst er overheen.
Na twee keer gijpen, dat is voor de wind het zeil naar de andere kant brengen, hebben we de kaap gerond en wordt het rustiger. Maar de wind blijft uithalen, het ene moment 4 bft het andere moment het dubbele.
Het laatste stuk naar Kivik is zelfs aan de wind, dit is te veel voor de genua en moet dus weg gedraaid worden.
We volbrenengen het laatste stuk tegen de wind in met een gereefd grootzeil en de moter bij.
Kivik is een klein haventje waar 10 ligplaatsen zijn.
D.w.z. 10 meerboeien, de meerboei moet met een lijn aan het achterschip worden vast gemaakt en de boeg naar de wal met een lijn.
Het valt niet mee en zeker niet als het waait om de meerboei op te pikken, daar een lijn door te trekken en tegelijkertijd de boeg op de wal vast te maken.
Vorig jaar hebben we hier ook mee te maken gehad en hebben op Zweedse boten een handige haak (een kivik hook) zien gebruiken.
Deze hebben we dan ook aangeschaft en gaan hem nu voor het eerst gebruiken. Con staat met de kivik hook in de aanslag en weet in een keer de boei vast te haken, terwijl ik de boot naar de wal stuur en de achter lijn langzaam uit vier, kan Conny de lijnen op de wal vast maken en liggen we vast.
Truc gelukt.

1. Pam Matulessy:
    19 juli 2016
    Leuke verhalen weer Con en Peet!
  2. Mart:
    19 juli 2016
    KIVIK nooit van gehoord! Maar door jullie reisverhalen wordt mijn (onze) topografische kennis ook danig verreikt. laatste tijd weinig over Mick gehoord, hoe gaat het met Mick? In Nederland heeft de zomer toegeslagen juist nu de 4daagse van start is gegaan. Woensdag 34 tot 36 graden in het Oosten (Nijmegen). Behouden vaart!