Van Maasholm naar Rendsburg, Cuxhaven en Norderney.

26 augustus 2016 - Rendsburg, Duitsland

26/8 Rendsburg
Bij Holtenau de sluis weer door en verder door het Kielerkanaal. Deze sluizen zijn een Inimini naast Goliatpeuleschilletje vergeleken bij de sluizen van Götakanaal. Bij Rendsburg overnachten we.
We willen opschieten want de weersvoorspelling laat een gunstig moment zien om de Duitse bocht door te gaan. Zuidoosten wind dat laten we niet voorbij gaan dus we varen 8 a 10 uur per dag. 26/8 zijn we in Brunsbütel. We eten daar bij de Italiaan en vertrekken om 20.30 u om door door de sluis te gaan.  21.00 u is het hoogwater op de Elbe en dat betekent dat we stroom mee krijgen richting zee. Cuxhaven is dan ongeveer 2 1/2 uur varen. Het is een pik donkere nacht op de Elbe, het is goed uitkijken naar de boeien en grote scheepvaart maar het weer is goed. Bij Cuxhaven kiezen we niet voor de jachthaven maar voor de werkhaven daar kunnen we vrij aanleggen maar er is verder niets en stik donker. Het is 24.00 u als we vast liggen, dus gauw Mick uitlaten en naar bed want we moeten de volgende morgen om 7.15 u opstaan om met de stroom mee de Elbe af te gaan naar zee.

27/8 Cuxhaven
Om 8.00 u varen we de Elbe op het is heel mooi rustig weer. We ontbijten onderweg. Aanloop ingang NorderneyDe tocht verloopt goed maar het wordt kouder en de wind die we mee hebben trekt aan. We begonnen de tocht met zwembroek en bikini en eindigen met dikke jassen. Mick kijkt steeds of hij al land ziet. Voor hem is het we afzien 10 uur varen. We komen om 18.30 aan op Norderney. Gauw de kuiptent erop gezet want we zien een hele donkere lucht aankomen. Op de boot wat gekookt en op tijd slapen.

28/8 Norderney
Het is 's nachts noodweer geweest met onweer en harde windstoten. We zijn blij dat we veilig in de haven lagen. We blijven twee dagen in Norderney om het slechte weer over ons te laten komen.

29/8
Morgenochtend gaan we over het wad naar Delfzijl. Dat hebben we nog niet eerder gedaan. We moeten rond hoogwater 2 wantijen over, dat zijn de ondiepste plaatsen op de route, maar volgens de havenmeester moet dat kunnen met een diepgang van 1,50 mtr. als we 4 uur voor hoogwater vertrekken. Het is 10.30 u hoogwater, dat houdt in dat we om 6.30 moeten varen, pffff.

Wantij wad  Borkum