Van Den Helder naar Vlieland

27 juni 2016 - Vlieland, Nederland

27/06 Den Helder

Zondag om 05:30 ging de wekker, de planning is om met de laatste eb stroom via het molengat rondTexel naar Vlieland te zeilen.Maar de gierende wind door de masten in de haven en de mededeling waarschuwing voor windkracht 6 doet ons besluiten om terug naar bed te gaan.  Onderweg naar Vlieland

Om 10 uur is het tij gunstig om de tocht over het wad te volbrengen. We vertrekken om kwart voor tien. Het wordt een mooie tocht met een stevig windje uit het westen.
Op de Texelstroom worden we voorbij gelopen door een X40, voorbij gelopen worden is nooit leuk maar door een X40 is geen schande.

Bij het indraaien van het Inschot moeten we aan de wind dus gaat de high aspect fok er op.
Het is even wennen voor de bemanning. Er staat best een pittig windje en het gaat ineens heel schuin, maar na het vieren van de schoten en wat fijn tunen komt er weer rust aan boord.
We lopen zo regelmatig ruim 7,5 knoop met als uitschieter 7.8
Mick moet tijdens deze manouvre naar binnen in zijn bench, daar zit hij veilig.
Bij het aanlopen van Vlieland moeten we nog even door het zoute water bijten recht tegen de stroom en wind in. We zijn blij dat we niet over zee zijn gegaan, want we zien in het zeegat tussen Vlieland en Terschelling de brekers rollen.
15:45 vast aan de steiger, tijd voor een aankomst drankje.Er komen gezellige mensen naast ons liggen en maken gelijk een praatje.

De volgende dag regent dat het giet maar om twaalf uur is het droog en gaan erop uit. Mick wil er ook graag uit. We willen havengeld betalen maar de havenmeester is net weg. We kunnen een envelop vullen maar dat wil Peter niet. We gaan via het bos naar het dorp, En eten in ons favoriete restaurant pannenkoeken. Daarna lekker rond gelopen in de buurt van het huis van dr. Deen. Het is gezellig druk. Aan het eind van de middag lopen we weer naar de boot. Iedereen ligt heerlijk in de zon. Toch nog een mooie dag.

1. Mart:
    28 juni 2016
    Hallo jongelui een boeiend verhaal al moet ik wel even wennen aan het zeilers jargon, ik begrijp niet alles. Het is me wel duidelijk dat jullie over het wad naar Vlieland zijn gegaan.
  2. Nicolette:
    Fijne vakantie, geniet ervan!! Xx Nicolette
  3. Bram:
    Ahoy daro!
    Dit jaar alle verjaardagen overgeslagen en wat betreft oudeknarrenzeilen is de maand mei ook alweer voorbei!! Lekker reisje tot nu toe. Met gierende winden langs de mast achter kaap kont liggen is
    nog niet zo slecht! X40 is de naam hvan een snellere boot neem ik aan
  4. Bram:
    Ahoy daro!
    nog niet zo slecht! X40 is de naam hvan een snellere boot neem ik aan
  5. John:
    29 juni 2016
    Ok, dus jullie zijn nu vloggers geworden, of is het zloggers?
    Is de Chinees stuk? Of beviel Sportstracker niet zo?
    Bram we laten ze eerst even oefenen deze maanden en gaan dan in sept. ouweknarrenzeilen.