Van Vlieland naar Borkum

29 juni 2016 - Borkum, Duitsland

Port Henry Borkum28/6 Vlieland

Het was weer vroeg vanmorgen om zeven uur staan we op. Mick even uitlaten en dan vertrekken we om 7.45 u van Vlieland. Bij het verlaten van de box blijft het lijntje van de buurman achter onze bolder hangen. Gelukkig dat de buurvrouw aan de andere kant ons te hulp schiet. Ze houdt de voorkant van de boot af en ze zwaait ons uit. We gaan met de stroom mee naar buiten over de Stortemelkse gronden. Mick mag in de kuip als de zeilen staan en dan moet hij zijn zwemvest aan en aangelijnd. Hij zoekt een plekje en gaat in zijn mandje liggen die we voor hem in de kuip neer hebben gelegd. De zee is nog van slag van de vorige dag en is nogal knobbelig. Mick heeft er last van en moet overgeven. Om 09:00 uur zijn we op dieper water en wordt de zee rustiger. Met Mick gaat het ook een stuk beter. Hij eet en drinkt en kijkt over de railing. Hij wordt al echt een scheepskees. De wind is variabel draaiend van west zuidwest naar  oost kracht 2 tot 4. We besluiten omdat het zo goed gaat niet naar Lauwersoog maar naar Borkum te gaan. We hebben de hele weg stroom mee en we zien gemiddeld 8 knopen op de teller.  Voor Borkum begint de stroom tegen te lopen. We moeten een beetje zoeken naar de ingang van de jachthaven Port Henry. Om 19.00 u liggen we vast. Mick gauw uitgelaten hij wilde het onderweg niet op dek doen. Hij heeft het heel  goed gedaan en belonen hem hiervoor. 's Avonds hebben we lekker gegeten in het haven restaurant.
Bij de terugkomst op de boot stonden de dieptemeters te piepen. Het water was gezakt tot 1.70 m en wij steken 1.50 het zou nog 50 cm zakken. Wat nu? Peter zag dat de bodem nogal blubberig was en als het goed gaat zakt de boot netjes rechtop de bodem in. Afwachten tot 0.10 u en jawel hoor hij zakt nestjes rechtop de blubber in. Nu kunnen we rustig gaan slapen.

29/6 Borkum
We worden wakker en de boot drijft weer. De havenmeester is nu aanwezig Peter gaat polshoogte nemen.  We kunnen blijven liggen. Het weer is niet goed om verder te gaan. De wind is zuidwest 5/6. Gelukkig zijn we gisteren lekker opgeschoten.

1. Ben en Paula:
    29 juni 2016
    Mick wordt zo een echte scheepshond
    Wordt vervolgd,het blijft voorlopig een beetje wisselvallig groetjes
  2. John:
    30 juni 2016
    Lekker opgeschoten jongelui. Wachten op een window en dan op naar Brunsbuttel.
  3. Mart:
    30 juni 2016
    Wat een spannend verhaal, we leven met jullie mee en gelukkig is Micky weer geheel hersteld. Borkum kennen we want daar zijn we een keer geweest, mooi eiland. Goede vaart verder en lieve groetjes van ons
  4. Ina:
    1 juli 2016
    Gaaf hoor zo'n reisverslag.. net of we er bij zijn. Arme mick zeeziek is geen pretje. Nou goeie vaart!!!