Van Vordingborg naar Rødvig

13 juli 2016 - Vordingborg, Denemarken

13/7 Vordingborg
Naast ons ligt een Deens houten kottertje met met echtpaar en dochter aan boord
Zij vertrekken ook, richting Kopenhagen, waarschijnlijk maken ze een tussen stop op Rødvig
Wij vertrekken na het ontbijt en koffie, de buren zijn dan al een uur onderweg.
Het eerste deel van de route gaat door soms smalle en soms brede geulen onder langs Sjealland en eilanden Tearø en Langø. Een landschap met groene heuvels glijd aan ons voorbij. Het is hier en daar goed opletten dat de boeien aan de juiste kant gepaseerd worden, want het is niet overal diep genoeg voor onze boot. Het dieptemeter alarm staat op 2 meter en gaat regelmatig af, soms zijn de waterplanten de oorzaak.
Na 2 uur passeren we de Alexandrines bro die Sjealand met Møn verbindt, 25 mtr hoog 800 mtr lang.
Hoog genoeg om er onder door te kunnen met de mast, maar als we de brug naderen ziet het er altijd zeer spannend uit of het wel past, natuurlijk gaat het goed.
Een uurje later bereiken we open water en kunnen we echt zeilen. Het is prachtig weer met een mooi lopend windje.
2 uur later leggen we aan in Rødvig.
Het is de laatste plek in de haven, en ook nog een mooie plek recht tegenover het restaurant.
Na ons zijn er nog heel wat boten voorbij gekomen op zoek naar een plek, gelukkig is er in de visserijhaven verder op nog wel plek.
Tijdens de wandeling door de haven zien we onze buren van het kottertje, ook goed aangekomen.
S'avonds op het terras voor de boot bij de Deens Thay gegeten, het smaakte uitstekend.