Van Arkösund naar Söderköping

3 augustus 2016 - Arkösund, Zweden

3/8 Arkösund
 Vandaag bij Arkösund vertrokken richting Mem het begin van het Götakanaal.
We weten niet wat ons te wachten staat en zijn best wel een beetje zenuwachtig. Peter Geweld in de sluis heeft gisterenavond alles op de boot voorbereid de voorlijn via een blok op de voor bolder door de genuarail zo naar de lier in de kuip. Deze constructie had hij in de folders gelezen.Want het is de bedoeling dat ik van boord ga en met de voorlijn op de sluis meeloop en Peter aan boord blijft en de achterlijn als hij eenmaal in de sluis ligt naar me toe gooit vanuit een diepte van ongeveer zes meter. Ik leg de achter en de voorlijn boven aan de sluis vast. Peter gaat dan met de lier in de kuip en de achterlijn het schip in bedwang houden.
13.30u komen we bij Mem waar de eerste sluis is aan. Het is niet druk. Peter gaat informeren en komt terug en zegt dat we na de grote motorboot geschut kunnen worden. Dat is best wel snel. Eerst moet hij veel papieren invullen en even 7510 SE (€800,-) neerleggen. Dat is dan inclusief havengeld met stroom en water voor het hele kanaal.
Na de motorboot gaan we met vier andere boten de sluis in. De sluiswachter vertelt me aan welke ring ik de voorste lijn moet leggen. Sluiswachter is hier een vakantie baantje en het zijn meestal meisjes .Jonge studenten. Het gaat zoals we gedacht hadden alleen komt het water met geweld uit de sluisdeur. Peter draait aan de lier om de boot in bedwang te houden, dat gaat wel goed. Ik kan niets doen en kijk in de diepte van de sluis. Ik zie in elke boot de mannen aan de lier van hun boot draaien. Ze kijken ernstig en geconcentreerd. De voorste boten hebben meer te lijden dan de achterste. Wij liggen voor in. Als het water op instaphoogte is stopt het geweld en iedereen kijkt opgelucht. De sluisdeuren gaan open en daar gaan we weer met vier boten door smal water naar de volgende sluis. Daar gaat het precies hetzelfde alleen met niet zoveel geweld. Er staat een aardige sluiswachtster zij legt me uit dat ze het zelf kan regelen hoe hard het water de sluis inloopt. Ze laat het water rustig de sluis inlopen. Bij het verlaten van de sluis zwaait ze vriendelijk. Bij Söderköping weer de sluis in er staat een sluiswachter daar ging het met meer geweld want er staan veel toeristen te kijk, het is Veel bekijks bij de sluiseen toeristische attractie, en wij zijn de attractie. Bij ons verloopt het niet zo goed, wij zijn weer de voorste boot en worden door het water geweld tegen de sluiswand aangedrukt.
De vele stootwillen vangen dit op maar als de boot langs de muur omhoog schuift krijgt de railing waar de stootwillen aanhangen, het zwaar te verduren. Resultaat een verbogen railing. Gelukkig kunnen we het zelf weer terug buigen.
We gaan in Söderköping overnachten gelijk na de sluis is een ⛵. Geïnteresseerde toerist

1. Ursula Kasprowski:
    12 augustus 2016
    Wat eng allemaal, hoop dat jullie niet meer schade krijgen.