Van Borkum naar Norderney

30 juni 2016 - Norderney, Duitsland

Aanlopen Nordeney
29/6 Borkum
We worden wakker en de boot drijft weer. De havenmeester is nu aanwezig Peter gaat polshoogte nemen.  We kunnen blijven liggen. Het weer is niet goed om verder te gaan. De wind is zuidwest 5/6. Gelukkig zijn we gisteren lekker opgeschoten.
Na de lunch de boot toch maar  verhaalt naar de andere jachthaven dan kunnen we weg wanneer we willen. We worden geholpen door drie mannen heel aardig het blijken Spanjaarden te zijn. Ze hebben een hallberg rassy in Zweden gekocht en zijn op weg naar Galisie in Noord Spanje.
De zon schijnt en we we genieten in de kuip van een drankje. We zien een zeehond dichtbij de boot zwemmen. Nieuwsgierig aagje! Het waait nog steeds hard. We doen de kuiptent erop en het begint gelijk te regenen. Later met harde windstoten ben ik blij dat we lekker in de haven liggen al is het wel een onrustige haven.
Als we in bed liggen merken we daar niets van.

30/6 Borkum
's Morgens om half acht horen we gerommel en de Spanjaarden praten. Ze gaan weg Peter kan ze nog net goede reis wensen en ze zwaaien. Het waait best wel pittig. Wij blijven lekker liggen.
Na de koffie gaat peter naar de havenmeester even betalen. Hij komt terug en zegt wij gaan ook de wind gaat zakken het wordt alleen maar beter. Knop om dus dan gaan we . Mick goed uitlaten broodjes mee en daar gaan we weer. We krijgen nog op de valreep nieuwe buren ze komen van Lauwersoog en zeggen misschien tot morgen op Norderney. We helpen ze met afmeren en we gaan. Om kwart over twaalf met de laatse ebstroom mee naar buiten richting Norderney 36 mijl te gaan ongeveer zes, zeven uur. We hebben twee uur lang wind tegen en de golven zijn nog hoog ook. De boot duikt in de golven. Mick wordt een beetje zeeziek denk ik. Want het lijkt of hij wit ziet. Als we de koers naar Norderney inzetten wordt het rustiger en de wind zakt ook ineens. Het is zowat windstil. We gaan op de motor verder en hebben stroom mee. We eten broodjes en drinken  koffie Mick lust nog niets. Later als we een appel eten komt hij vragen de stukjes appel gaan er goed in. Nu krijgen we steeds buitjes, het zicht wordt ook minder. Peter heeft de radar bij staan.
Om zes uur zien we de aanloopton van Norderney het gaat harder regenen en zien ineens de boeien niet meer.  Met de gps en radar zien we ze wel maar Peter ontdekt dat ze verlegd zijn. Lekker handig. Gelukkig stopt de regen en wordt het helder. We vinden de haveningang en de jachthaven.  We zoeken een plek met de kop in de wind want het gaat morgen weer hard waaien en regenen. Die plekken zijn natuurlijk bezet want iedereen wil wel zo liggen. We vinden toch een goede plek ook voor Mick makkelijk uit te stappen. Het is inmiddels acht uur, gauw een maaltijd in elkaar geflanst met tortilla en champignons paprika uitje knoflook. Rucola met tomaat en smullen maar.
Wijntje erbij, gezellig!

1/7 NorderneyIinternet ophalen Jachthaven Norderney
Het waait en het regent bah. Het slaapt wel lekker maar we willen eigenlijk wel verder. We hebben geen internet hier wat niet leuk is omdat je geen contact met familie, vrienden en kennissen hebt.
We willen graag Joey en Mayson zien. Mayson zal wel weer veranderd en groter zijn gegroeid. Dat gaat bij baby's heel snel.
We gaan in het stadje kijken of we nternet kunnen vinden.  Het wordt moeilijk we gaan in een paar restaurants zitten en nemen bij de èèn een visje bij de ander koffie met gebak en bij weer een ander een wijntje en een biertje maar nergens internet.  Wel inloggen en betalen dat willen we niet.
We gaan maar weer naar de boot.  We kopen nog een mandje voor achterop de fiets waar Mick in kan en een makreel voor vanavond.

Vandaag storm en regen het nodigt niet uit om de zee op te gaan.

De weersverwachting is voor zondag en maandag ietsje beter, misschien lukt het dan om de Elbe Cuxhaven te bereiken

1. John:
    3 juli 2016
    Helgoland is ook leuk hoor! (belastingvrij!)