Van Nordeney via Cuxhaven naar Rendsburg

2 juli 2016 - Cuxhaven, Duitsland

Goed opletten in het kieler (NOZ) kanaalIn het zeegat bij Norderney2\7 Norderney
Vandaag slecht weer windkr. 5, 6 bij buien 7. Het valt met bakken uit de lucht.  's middags schijnt de zon we gaan er weer op uit naar het stadje. We eten een visje op het terras van een restaurant. De zon heeft kracht, de jassen gaan uit en genieten van de maaltijd. We lopen nog even door het stadje, nemen noordzee garnalen mee die best wel duur zijn €8,50 per ons. Lekker op een toastje straks. 's Avonds begint het weer te regenen tijd voor het dikke boek die ik van Ria hebt meegekregen.

3/7 Norderney - Cuxhaven
De wind gaat zakken maar is nog 5, a 6. We maken alles gereed om weer te vertrekken. Om 13.15 u. is het tij gunstig om te vertrekken. De achterbuurman ook Nederlands, ze komen uit Edam wenst ons goede reis met veel zon. Hij wacht op een opstapper en goede wind om weer naar Nederland te zeilen. Zijn vrouw houdt niet van zeilen en gaat niet mee. Zo is iedereen weer anders. We maken de touwtjes los en zwaaien naar de buurman. In de haven hijsen we het grootzeil met een rif er in en varen naar de haven uitgang. Nog 11 uur voor de boeg. Er ligt gelijk een veerboot in de weg dus moeten direct tegen de wind in zeilen. Het grootzeil klappert daardoor flink Peter stond aan het roer dus ik moest de zeilen strak trekken.  Het kostte veel kracht maar kreeg het voor elkaar. We varen recht tegen de wind in met de stroom mee om in dieper water te komen. Bij navraag voor vertrek in de haven welke route we moeten kiezen om bij deze Op het Kieler kanaalwind veilig over de ondieptes te komen werd ons geadviseerd om de diepste geul naar het westen te nemen maar Peter ziet brekers in de verte dat betekent ontdieptes. We draaien om en kiezen de oostelijke route onder de kust langs, dat blijkt goed uit te vallen. De golven zijn hoog. Over de meeste golven gaan we netjes heen maar af en toe zit er een gemene tussen die onder de boot door rolt waardoor we heel scheef gaan. De ondiepste plek is 4.50 m. Mick zit nog veilig in zijn bench hij mag er pas uit als we uit de ondieptes zijn. We trekken een puntje voorzeil erbij en we gaan met de wind achter als een speer. We hebben nu wel de stroom tegen dat wordt straks beter. Als we een goede koers hebben mag MIck de bench uit en is heel blij maar in de kuip ziet hij weer allemaal zee. Hij kijkt over de railing aan beide kanten en gaat daarna lekker in zijn mandje liggen,. Er is geen boot te bekennen het lijkt of we alleen op zee zitten. Alleen de kustwacht houdt een oogje in het zeil. Na ongeveer 5 uur zijn we bij de monding van de Jade en de Weser normaal varen er grote vrachtschepen heen en weer maar door het slechte weer liggen ze voor anker. We varen tussen de schepen door èèn daarvan vertrekt net als we voorlangs varen. Hij heeft netjes op ons gewacht. Peter moet alles alleen doen koffie zetten, soep opwarmen ik kan niet naar binnen dan word ik zeeziek. Gelukkig had ik de broodjes al gesmeerd en gekookt water in de thermoskan gedaan.Na 8 a 9 uur zijn we bij de ingang van de Elbe de wind zakt helemaal weg en we moeten de motor starten. Er staat een lange hoge deining.  We ruimen de zeilen op en gaan verder op de motor. We naderen de scheepvaart route en zien veel vrachtverkeer de meeste uitgaand. Het is rond 22.00 u als het schemerig wordt. We hebben de stroom flink mee en gaan met 9.4 knopen over de grond. De boeien schieten voorbij. Het is al 23.00 u als het pikkie donker is, de boeien moeten we zoeken de verlichte achtergrond van Cuxhaven maakt dat je de knipperende boeien op het laatst pas ziet. Meteen als we Cuxhaven binnen varen ligt de jachthaven aan stuurboord en Peter vindt de plek direct. Met een schijnwerper op de kaden gericht vinden we onze aanlegplaats. Inmiddels is het 23.30.  Gauw Mick uitlaten zo te zien heeft hij niet zo'n hoge nood want hij moet eerst lang snuffelen voordat hij gaat plassen.  Hij is wel blij dat hij weer vaste grond onder zijn pootjes heeft. Brave lieve Mick.

4/7 Cuxhaven naar Brunsbütel - Rendsburg
De zon schijnt en de wind is rustig kracht 3. Peter gaat Mick uitlaten en gelijk brood halen. Ik  zet het ontbijt klaar. Na een tijdje komt peter terug met brood croissantjes en iets lekkers voor bij de koffie. Mick hinkt hij heeft ruzie gehad met een foxie hij kijkt geschrokken. We zien niets aan zijn poot. Hij gaat in de achterkajuit op bed liggen. We vertrekken na het ontbijt met de stroom mee naar Brunsbütel.  Als we bij de sluis aankomen liggen er veel jachtjes te wachten we boffen want er is een wit licht te zien dus mogen we naar binnen. Ze vliegen allemaal naar de ingang van de sluis. Èèn voor èèn leggen ze vast, wij gaan naast een boot liggen. De lijnen worden al van ons aan genomen en aan hun boot vastgelegd. Het zijn Denen die in Borkum naast ons kwamen liggen. Zij waren in Nederland geweest en vertellen enthousiast over Alkmaar.  Ze zijn nu weer op terug reis omdat hun dochter gaat trouwen. De sluis gaat weer open en we wensen ze goede reis en veel plezier.
We varen met een sliert bootjes door het Kielerkanaal. 66 km te gaan.  De zon schijnt het wordt lekker warm we smeren ons in met zonnebrandcrème en zetten onze petten op. Mick kijkt af en toe over de railing en als er een groot vrachtschip voorbij komt gaan zijn oren omhoog omdat hij de motoren hoort draaien. Na ruim 5 uur komen we
in de jachthaven van Rendsburg aan.

Dit is een goede jachthaven, dicht bij de stad en wat heel fijn is, is dat er een goed restaurant aan het eind van de steiger ligt. We blijven hier om de nodige boodschappen aan boord te halen en het slechte weer voorbij te laten komen.

1. Ben en Paula:
    6 juli 2016
    Wat kan jij leuk schrijven, het leest als een boek.Matilda en Olivia zijn 14dagen bij ons we genieten. We zijn benieuwd naar het vervolg! Goeie reis en geniet.
  2. Ursula Kasprowski:
    8 juli 2016
    Als ik jullie verhalen zo lees is het net of ik mee reis. Verheug me al op de verhalen die komen.