Van Ekenäs naar Getterö

22 juli 2016 - Ekenäs, Zweden

22/7 Ekenäs
Het is weer een mooie dag. De zon schijnt er waait een windkracht 3. Peter laat Mick aan de overkant uit en gaat met het bootje. Hij vergeet van alles zelfs zijn schoenen dus hij is zo weer terug.
Mick loopt mank en kijkt zielig naar zijn poot. We kunnen niets aan zijn poot   ontdekken.  Hij gaat liggen en na een tijd loopt hij gelukkig weer gewoon.
We ontbijten en douchen en gaan daarna water tanken in de jachthaven. Om 11.00 u zit de tank vol en gaan via de boeitjes naar open zee.
De koers is naar Kalmar daar gaan we diesel tanken boodschappen doen en berichten ophalen en ons verhalen versturen. We vinden een goede plek in de jachthaven aan Kristianopel mooring boeieen meerboei en moeten de kivikhook weer gebruiken wat steeds makkelijker gaat.
Kalmar is een grote plaats maar zien een kleine gedeelte van de stad. Het is er erg warm en besluiten om een ankerplaatsje te zoeken 10 mijl vanaf Kalmar.
De wind is weer pal tegen dus gaan we motoren.
Dichtbij de boeitjes naar ons ankerplaatsje worden we ingehaald door een Zweedse zeilboot die nogal haast heeft. Ze hebben geen tijd om te zwaaien. We vinden het wel handig dat de Zweed voor ons vaart want hij weet de weg zo te zien. Met de gps bij de hand volgen we de weg. De Zweed vaart ineens richting een eilandje we zien dat ze naar een meerboei varen. Nu snappen we waarom ze zo'n haast hadden.
Wij varen rustig verder naar ons ankerplaatsje maar blijkt niet zo ideaal het is dichtbij een klein haventje en zwemplaats. We zoeken verder nu zien we achter een eilandje een klein steigertje met twee zeilbootjes maar we weten niet of we daar kunnen liggen misschien is het te ondiep. De dieptemeters piepen constant 1.40 m 1.50 m heel wisselend.  Het blijken waterplanten te zijn, het is 2.60 m diep dus we kunnen er liggen.
Er komt een man op ons aflopen en zegt ons vriendelijk gedag. Ik dacht dat het de havenmeester was maar vond het ook weer vreemd op zo'n stille plek. Hij heet ons hartelijk welkom en zegt enthousiast dat hij en zijn familie op het eiland zelf gerookte Op het eiland Getterö met de Zweedse familievis hebben of we die willen proeven. We worden uitgenodigd. Dat slaan we natuurijk niet af. We ruimen de boot op en gaan met wijn en bier naar de plek op het eiland daar maken we kennis met de Zweedse familie. We gaan aan de steiger zitten en proeven de gerookte vis en geroosterde spitskool we delen de wijn en bier. De vis hebben ze zelf gevangen en heet in het Zweeds abborre we komen er achter dat het baars is.
Er staat een grote schaal met aardbeien op tafel met bekertjes vanille dipsaus daar moeten ook van proeven.
We praten over Nederland en zij over Zweden ze zijn verbaast dat er zoveel vaarwater in Nederland is. Maar eilandjes zoals in Zweden heeft Nederland niet. Ze vinden Mick een leuke hond en Mick doet net of hij ze al heel lang kent. Hij loopt met ze mee en gaat op schoot liggen.
Het is een mooie avond de zon verdwijnt mooi achter de bomen.
Leuk om zo mensen te ontmoeten.