Van Kristianopel naar Ekenäs

20 juli 2016 - Kristianopel, Zweden

20/7 Kristianopel
Het wordt weer een prachtige zomerse dag vandaag.
We ontbijten in de kuip onder de zonne luifel.
Con gaat nog een bakker opzoeken want het brood raakt op.Voor anker in Ekenäs
Waarschijnlijk zullen we de nacht door brengen achter het anker in een baai, en dan is er geen bakker om de hoek.
Om 10 uur gaan we los van de meerboei, we volgen het geultje naar open water en daar gaat gelijk de halfwinder er weer op.
In het begin staat er zo weinig wind dat het zeil moeite heeft om gevuld te blijven, we zien dat boten die geen licht weer zeil hebben de moet opgeven en de motor starten.
Wij zeilen met een sukkel gangetje verder en genieten van het mooie weer onder het genot van koffie met gebak.
De stuur automaat doet het werk.
Ik kijk op de kaart waar we met deze snelheid over een paar uur zullen terecht komen en plot een waypoint in een baai vlak bij een klein haventje Ekenäs.
Om 14:30 vinden we de boeitjes van het geultje naar de baai.
Het blijkt een prachtige stek te zijn met mooie huizen tussen de bossen rondom en naast het haventje is zowaar een scheeps werf, later als we daar een kijkje nemen blijkt dat het lang geleden is dat daar schepen werden gerepareerd.
Om 15:00 gaat het anker ⚓ erin en zit gelijk vast.
Nu hebben we het rubber bootje nodig om op de wal te komen, het wordt de eerste keer voor het nieuwe bootje.
Het bb. motortje heeft een jaar lang in de bakkist gelegen en na één trek loopt het ding, wel flink wat rook, na de tank met verse benzine ⛽ te hebben gevuld loopt hij probleemloos.
Mick met zwemvest aan in het bootje getild en samen met Con naar een steigertje naar de wal gevaren.Met Mik naar de kant
Mick staat als een echte scheepskees met zijn voorpoten op de rand over het water uit te kijken, en dan te bedenken dat hij niets van water wil weten.
Omdat we het hier zo naar ons zin hebben blijven we nog een dagje langer liggen. De mensen die hier komen zwemmen en het rood wit blauw in hun baai zien

1. Ursula Kasprowski:
    1 augustus 2016
    De Zweden zijn erg gastvrij en behulpzaam uit jullie verhalen te lezen, leuk dat Mick het ook erg naar zijn zin heeft voor hem is het een groot avontuur.