Van Karlskrona naar Kristianopel

19 juli 2016 - Karlskrona, Zweden

19/7 Karlskrona
Het belooft een mooie dag te worden, ideaal om door de scheren naar de oost kant van Zweden te varen.
Het is hier goed oppassen geblazen want de doorgangen tussen de vele rotsige eilandjes zijn soms erg smal en de stenen hard.
Het is zaak de boeien niet te missen en aan de juiste kant te passeren.Kristianopel mooring boei
We zien regelmatig flinke stenen uit het water steken, maar alles is goed gemarkeerd.
Onderweg passeren we jachten die met een anker achter en met de boeg aan de rotsen van een eilandje zijn vast gemaakt. De mensen op de wal genieten van het mooie weer, en wij van de omgeving.
We hebben verschillende opties om te overnachten, ergens aan een rots vast geknoopt of in het eerst volgende haventje voor de hoek, of de hoek om naar de oost kant.
Het gaat fijn en we besluiten naar de oostkant te varen, het wordt Kristianopel.
Een kleine nederzetting, want het is niet meer dan een flinke kerk en een paar huisjes. Tot onze vebazing lezen we op een plaquette dat het eeuwen geleden een ommuurde stad is geweest onder Deens bestuur.
Het grootste gedeelte van de muur bestaat nogKristianopel viering overwinning op de Denen
We vallen met de neus in de boter want de plaatselijke bevolking voert een spektakel op in bijhorende outfit met zwaard en speren. Het gaat er waarschijnlijk om hoe ze de Denen hebben verslagen.
Na een lekkere vis maaltijd in de haven kroeg is de dag weer om.

Kristianopel avond rust

1. John:
    23 juli 2016
    Mooie foto,s !
    Wifi was kennelijk aanwezig.