Van Kivik naar Hanö

17 juli 2016 - Kivik, Zweden

16/7 Kivik
Kivik is een schilderachtig dorpje met een wat klein schalige visserij, een beetje a la Vlieland. Er is wel van alles te krijgen wat we dagelijks nodig hebben, er is zelfs een super.Kivik strand
We blijven hier een dagje liggen om de voorraden weer aan te vullen.
Het is druk in Kivik, de Zweden en Denen hebben vakantie en dat is te zien. Overal wordt gebarbequed en gekampeerd
En 's morgens zien we hele families in badjas en handoek naar het strand wandelen om een frisse duik in het frisse water (17C) te nemen, waarna ze weer huiswaards keren.
Het zal wel gezond zijn maar het is ons te koud voor een duik.
17/7 We staan op met een zonnetje, lekker rustig weer, we vertrekken richting het eilandje Hanö.
Het is 30 mijl dat is 5 a 6 uur zeilen
We hebben de wind weer mee en vandaag is het niet meer dan een flauw briesje, ideaal om de halfwinder (genaker voor de kenners) uit de zak te trekken. Dit is een licht weer zeil gemaakt van flinter dun nylon en veel oppervlak, een soort driehoekige parachute.
We noemen hem ook wel "ons geheime wapen".
Je hijst het ding eerst in een slurf de mast in, beneden de ene hoek aan de boeg knopen en de andere hoek aan een lijn, de schoot, naar de lier in de kuip.Genaker voor het windje uit
Dan stropen we de slurf omhoog over het zeil de mast in, dan ontpopt zich 76 m2 zeildoek, Conny bediend de schoot en zorgt dat het zeil zich goed opent
We lopen zo weer 6 knopen.
Na een tijdje wordt de lucht steeds donkerder achter ons en moeten de truien weer aan
Ongemerkt is de snelheid flink opgelopen en de wind aangetrokken, Dit wordt te gek voor de halfwinder, snel handelen is nu essentieël, los die schoot en de slurf over het zeil naar beneden trekken, zeil terug in de zak, en verder met de genua. Als de bui over drijft is de rust weer gekeerd, en zo houden de elementen ons bezig.
Hanö is een klein basic eilandje met een vuurtoren waar zomers 150 mensen wonen en 's winters 15
De haven ligt al redelijk vol, wij vinden een plek waar we vorig jaar ook gelegen hebben. Gelijk krijgen we buren, een aardig Deens ouder stel, die in Karlskrona met hun familie feest hebben gevierd.
Er komen na ons nog veel zeilschepen binnen.