Van Laboe naar Langø

9 juli 2016 - Laboe, Duitsland

Mik knippen en scheren9/7 Van Laboe naar Langø
Vanmorgen na het ontbijt wordt er op de voorkant van de boot geklopt. Het is de havenmeester of we willen verplaatsen. We willen vertrekken dus komt de box wel weer vrij. Om half twaalf maken we de touwtjes los maar er staat veel wind dwars op de boot. We gaan nogal scheef de box uit. We vragen de buren om te helpen anders blijven we misschien achter de vouwfietsjes hangen die zij op het dek hebben staan. Door drie man sterk worden we geholpen. Dat lukt prima. Buiten de haven rollen we het voorzeil uit en zeilen een stuk voor de wind. Mick zit binnen hij weet het al en gaat gewoon op de tafel liggen.  Kan hij mooi alles bekijken.  Als we de koers naar Lolland Denemarken leggen kan het grootzeil erbij. We gaan met dik 7 knopen door het water. Mick mag weer aangelijnd naar buiten. We eten de broodjes die ik van tevoren gemaakt heb en drinken een lekkere bak koffie. Onderweg gaan we de grens van Denemarken over  daar hijs ik het gastenvlaggetje van Denemarken . Dat zijn de etiketten van de scheepvaart het vlaggetje voeren van het land waar je bent. Het vlaggetje wel goed vast houden anders waait hij weg en ben je hem kwijt.  Ter hoogte van Langeland zakt de wind helemaal weg.  We gaan op de motor verder. We moeten de scheepvaartroute oversteken daar trekt de wind aan. We kunnen weer zeilen. De motor gaat uit en we gaan zeilend verder. Tussen twee joekels van vrachtschepen steken we over. Ik vind die achter ons vaart maar dichtbij komen maar Peter zegt dat het wel goed gaat. En ja hoor gelukkig zie ik dat hij achter ons langs gaat. Na vijf uur varen zien we land en even later de aanloopboei van Nakskov. Voor de ingang strijken we de zeilen en volgen de groene en rode boeien naar Langø.  Half zeven liggen we vast. Mick heeft weer nieuwe luchtjes te besnuffelen. Hij komt gelijk een vriendinnetje tegen. We worden begroet door jongelui die aan het barbecuen zijn. Ze vragen waar we vandaan komen. Zo raak je aan de praat en weet het hele dorp wie wij zijn. We eten een visje met patat in het havenrestaurant. We waren net op tijd want hij zou over een half uur sluiten. We kunnen met euro's betalen. Donkere luchten windbuien van 8 bft

10/7
We besluiten om te blijven liggen. Peter heeft beginnende migraine en er wordt onweer met harde windstoten voorspelt. We slenteren wat door het dorp en gaan op het terras van het havenrestaurant zitten daar hebben ze internet.
Uiteindelijk hebben geen onweer gezien  er vielen misschien twee druppels

Het was een warme zwoele dag. Mick loopt de hele dag te hijgen en heeft het warm. Zijn haren zijn lang dus moet hij er aan geloven, en knippen we hem kort op het achterdek.
In de avond wordt de lucht inkt zwart en als we naar bed gaan breekt de bui los, het weerlicht aan een stuk door en het komt met bakken uit de lucht. Gelukkig is ons huis een boot, en is de mast van de buurman hoger.
Met de ogen dicht en oordoppen in vallen we in slaap.