Van Rendsburg naar de Kielerbocht

8 juli 2016 - Rendsburg, Duitsland

Sluis Holtenau8/7. Rendsburg - Kielerbocht Laboe

Allereerst hartelijk bedankt voor de vele reacties.
Ik kan ze niet allemaal persoonlijk beantwoorden
want de internet verbindingen zijn hier schaars en van korte duur. Maar we lezen ze zeker allemaal.

We staan vroeg op, de zon schijnt en het is warm, zou die zomer dan eindelijk beginnen? Vandaag gaan we het laatste stuk door het Kielerkanaal afmaken en dan door de sluis in Kiel Holtenau om ergens aan het Kieler fjord een haven binnen te lopen. Want de weersvoorspelling geeft weer slecht weer op in de middag.
Eerst nog even de diesel tank volmaken want dat vaart beter op de motor.
Als we bijna klaar zijn bij het tankstation komt er een Nederlands zeiljacht langszij en wil aan ons vastmaken om ook te tanken.
Dat vinden wij niet goed want wij zijn klaar en willen weg.
De schipper zegt ik maak wel een rondje, en zien hem even later voor ons aan de grond lopen. Het is daar namelijk niet zo diep. Voor ons is dat geen probleem, wij kunnen zo achteruit weg varen. Met een lijn naar de wal en hulp op de steiger komt de ongelukkige schipper weer in dieper water.
Met de korte broek aan en het ontbijt in de kuip volbrengen we de laatse 35 km naar de sluis in Holtenau.

De kleine sluis wordt gerenoveerd dus de jachten mogen achter de grote schepen aan mee de grote sluis in.
We hebben weer mazzel als we aan komen mogen we zo achter een containerschip mee naar binnen varen, en achter ons aan de hele sliert jachten die al een tijdje lagen te wachten.
Voor de jachten geld dat de eerste die de sluis in vaart er ook als eerste uit mag voor de beroepsvaart.
Voorheen moest je betalen in de sluis €12.00 voor onze lengte maar omdat er een Gevaarlijke ladder sluis Holtenauongeluk is gebeurd tijdens het betreden van de ladder om langs de sluismuur omhoog te klimmen is het nu vrij, gelukkig. Ik vond het altijd al een levensgevaarlijke toer.

Het is 12.00 uur als we het Kieler fjord opvaren
Aan de overkant ligt Laboe een aardig stadje met een goede jachthaven. Er zijn winkels en diverse vis restaurants.
Om 12:45 liggen we veilig in een box met de kop naar het westen en achter uitzicht op de Fischküge Laboe, laat het slechte weer maar komen.
Het aankomstbiertje doen we dan ook niet aan boord maar in de Fischküge. We zitten op het terras maar als de bestelling komt vluchten we gauw naar binnen want het begint te regenen ☔
De garnalen met brood smaken goed, en als het een moment droog is kunnen we via de viskraam een makreel filet scoren en nog net droog aan boord stappen.
Gelijk de kuiptent er maar weer op, dat geeft meer ruimte met dit weer. Het regent flink en de weersverwachting is windkr. 5/6 bij buien 8. Dat wordt verder lezen in mijn dikke pil. Spannend boek hoor Ria.Deense gasten vlag hijsen

1. John:
    9 juli 2016
    Ik zie jullie (bijna) liggen in de yachthaven. Met de openseamap (http://map.openseamap.org/) zijn jullie goed te volgen.
  2. Joost:
    10 juli 2016
    Leuke verhalen hoor. Ik hoop dat jullie ook wat mooier weer krijgen en dat Mick over zijn zeeziekte heen komt. Groetjes, Joost en Marinette
  3. Pam Matulessy:
    10 juli 2016
    Hoi Con en Peet,
    Leuke verhalen en foto's! Zo te lezen hebben jullie het goed. Af en toe een buitje, net als hier, mag de pret niet drukken. Heeft Mick het ook een beetje naar zijn zin?