Van Motala naar Vassbacken

14 augustus 2016 - Motala, Zweden

14/8 Motala naar Vassbacken
Na een dag verwaait te hebben gelegen pakken we ons boeltje weer bij elkaar en gaan richting het Vättarn meer.
We kunnen zeilen want de wind is NW 4/5 en bezeild. We gaan als een speer gemiddeld 7 knopen. Als we in Karlsborg aankomen is het 13.00 u, dus nog lekker Windkr 5/6 Vättarnvroeg. In Forsvik maken we de laatste stap omhoog naar 93 mtr. Dit is een sluis die in 1824 geheel in de rotsen met de hand is uitgehakt. Na de sluis moeten we weer aan de kant, wachten op een toeristenboot. Om 15:00 kunnen we verder en varen door heel smal water, het is te smal om elkaar te passeren. Dus tegenliggers wil je niet tegenkomen. Maar bij het smalste en spannendste gedeelte komt er een tegenligger aan. Hij toetert maar het enige wat wij kunnen doen is achteruit gaan naar iets breder water. Hij komt recht op ons af maar als wij aangeven dat we rechts voorbij willen gaan gaat hij opzij. Pfff een hartverknettering krijg je van zoiets. De omgeving is heel mooi met veel bomen en water met rotsen, het ziet er ruig uit.
Op het meer Viken wordt het breder en dieper
De volgende sluis bij Tätorp gaat met de hand. De sluiswachter zegt tegen me dat ik deConny doet handmatig de sluis dicht sluis aan de overkant dicht moet draaien en dan de andere sluis open moet draaien. Het gaat gelukkig niet zo zwaar. We zakken 25 cm. We gaan verder door smal water en komen bij Vassback aan. Een mooi rustig aanlegsteigertje aan een......camping. We zien dat er een restaurant is en gaan er meteen op af.  We kunnen nog net iets eten want de keuken zou over 5 minuten sluiten.
We zijn lekker opgeschoten vandaag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ben en Paula:
    16 augustus 2016
    Leuk een beetje mee te kunnen reizenVolgens mij zijn jullie nu halverwege het kanaal.Groetjes
  2. Evelyne.horst:
    16 augustus 2016
    Pfff spannend joh.maar weer een gepasseerd en je zit nog steeds bij peter op de boot hou vol hè
  3. Joost:
    18 augustus 2016
    Zo, hèhè ik ben bij.
    Met de sporttracker app kan ik ook jullie gevaren routes zien. Leuk hoor en mooie verhalen.