Van Vassbacken naar Vannersborg

15 augustus 2016 - Vassbacken, Zweden

15/8 Vassbacken
Eeuwenoude sluismuurVandaag gaan we de eerste sluis in waar we 7 meter gaan zakken. Het is een dubbele sluis. We gebruiken de langste lijnen. De eerste sluis gaat goed dan moeten we doorvaren naar de volgende. Peter vaart de boot naar de kant maar net niet dichtbij genoeg. Ik kan nog net op de kant springen maar vergeet mijn voorlijn. Ik kan nog net de achterlijn pakken die door een te hulp geschoten man overgenomen wordt. De boot heeft geen zin in de sluis want ze gaat helemaal dwars liggen. Peter kan haar nog net aan de andere kant van de muur afduwen maar nu komt ze met de neus naar de andere kant. Met drie man sterk proberen we haar tegen tegen te houden maar ze geeft nog net een kus aan de sluismuur. Pffff wat een schrik. Als de boot weer rustig vastligt bekijken we de schade maar die valt gelukkig mee. We zakken weer een aantal meters en gaan weer verder.
We ontmoeten hier en daar wat Nederlandse mensen die op de camping staan of in de omgeving fietsen. Ze maken altijd een praatje het lijkt dan net of je elkaar al een hele tijd kent en vertellen over hun familie en werk. Kinderen stellen leuke vragen of je van alles aan boord hebt en of we ook een speelkamer hebben. En vinden Micky allemaal heel lief.
De mensen staan bij de sluis enthousiast te zwaaien.
We overnachten in Sjötorp. Het einde van het Götakanaal. Morgen nog èèn sluis dan hebben we er 58 gehad.Daarna gaan we een grootste meer van Zweden over en volgen er nog 6 grote sluizen in het Trollhättan kanaal.
16/8
De laatse sluis we moeten onze label die de hele tijd aan het voorschip heeft gehangen inleveren en met een schaar die ik van de sluiswachtster krijg knip ik het er af. Peter vraagt of we een diploma krijgen maar niks hoor. We zakken 5 meter en gaan de Vännern op. We gaan 70 mijl afleggen vandaag. Dat is ongeveer 11 uur varen.  Het Windkr 5/6 Vättarnmeer is heel groot en er is geen boot te zien. Er staat best wel een pittig windje de golven zijn ook hoog. We gaan wel als een speer maar het duurt niet zo lang want de wind zakt totdat het bijna windstil is. We gaan op de motor verder. Mick ligt lekker te slapen als we op de motor varen. Als ik ga koken en paprika of tomaat ga snijden komt hij net als thuis om een stukje vragen. Om 22.00 uur komen we bij Vannersborg aan. Het is een mooie avond de zon gaat onder met een mooi gekleurde horizon.