Van Söderköping naar Berg

5 augustus 2016 - Berg, Zweden

5/8 Söderköping
Half bewolkt en weing wind .
9.00 u gaan we los en varen richting de sluis. 12 sluizen te gaan. Sommige sluizen zijn dubbel. Het verloopt prima we hebben de smaak te pakken. We hebben de loop van de voorlijn een beetje veranderd, deze loopt nu via de voorste midden bolder. Ik hou nu Ariel square foureen lijn vast die aan het voorschip vast zit zo kan ik bijsturen als de boot te veel af drijft. We ontmoeten steeds dezelfde mensen. Om half vier stoppen we ermee en gaan in Norsholm aan de kant. We gaan barbecuen met de nieuwe barbecue. We gaan eerst vlees voor de barbecue halen  en ontmoeten bij de supermarkt een Nederlands stel die met ligfietsen hier rondtrekken ze zoeken een camping. We raken aan de praat. Na het eten kwam de man even bij de boot kijken en hebben gezellig gezeten. Ze hadden een mooi plekje in de jachthaven op het grasveld gekregen.Peter spot een klasieke motorfiets en doet ons weer denken aan onze Matchless motortijd

7/8 Berg:
We moeten vandaag best wel een stuk varen. We gaan het meer Roxen over dat duurt Zeventraps sluis2 1/2 uur. Bij de sluizen moeten we even wachten. We krijgen 7 sluizen trapsgewijs achter elkaar want we gaan 20 meter totaal omhoog. Best wel spannend.
De sluiswachtster is duidelijk en vraagt aan elke schipper of ze klaar zijn om te starten. Ze steken allemaal hun duim omhoog. Ze drukt op de knop, de luiken van de sluisdeur gaan open en het water kolkt en spuit de sluis in. Ze houdt alles goed in de gaten.
Hier staan weer veel mensen op de kade, met de bijbehorende koek en zoopie, sommige zijn wel heel nadrukkelijk aan de rand van de sluis aanwezig.
De pikhaak bleef onderdeks want de sluizen verliepen perfect. Een Nederlander wilde wel onze vlaggestok vangen.
De èèn na laatste sluis klinkt er een alarm ⏰ piep, dat moet van de buren komen, maar het blijkt toch in onze boot af te gaan. De motor is oververhit door een haperende koel waterpomp. Peter tussen het schutten door snel water bij gevuld en zo kunnen we toch naar de laatste sluis varen.
Gelukkig is de jachthaven om de hoek en dat redden we ook.Mooi zweeds huisje
De waterpomp moet gemaakt worden maandag gaan we in Linköping kijken of we iets kunnen vinden. Zal je net zien zoiets gebeurt net in het weekend.

Als het meezit zit gaan we donderdag weer verder als de waterpomp gemaakt is.
Wordt vervolgd ......... de pikhaak blijft op zijn plaats!

1. Ursula Kasprowski:
    12 augustus 2016