Van Vannersborg naar Kungälv en Göteborg

17 augustus 2016 - Göteborg, Zweden

17/8 Värnersborg
We doen rustig aan vandaag en maken eerst de boot schoon voor vertrek. Värnersborg is een grote stad maar we moeten door dus we hebben er weinig van gezien. Het is het begin van het Trollhättan kanaal. Na een aantal bruggen komen we in een enorme Tröthatten kanaalgrote sluis die eigenlijk voor grote vrachtschepen is. We moeten zoeken naar de bolders die veel te ver uitelkaar zitten. De achterkant maar aan een trapje vast gemaakt en andere aan een bolder ergens op een moeilijke plek. De langste lijnen gebruiken we want we gaan in èèn keer 7 meter naar beneden. Het gaat heel snel net of je een bad leeg laat lopen. De 6 sluizen volgen vlak op elkaar. We varen flink door.  De omgeving is weer anders als langs het Götakanaal. Langs het Trollhättan kanaal is het heuvelachtig met dicht beboste gebieden. Er staan hier en daar hele mooie huizen. Hele stukken kom je geen huis tegen. Weinig jachthavens. Om 20.00u komen we in een klein stadje Kungälv aan. De jachthaven is moeilijk te vinden. Door een heel smal ondiep watertje zien we ineens bootjes liggen daar meren we af. We liggen aan de voet van een 13 eeuws fort, gebouwd door de Noren die hier toen de baas waren. We liggen gratis er zijn geen faciliteiten.
18/8 Kungälv
We gaan onze proviand weer aanvullen en Peter gaat naar de kapper. 's Middags om Aankomst Vännersborgeen uur of drie vertrekken we naar Göteborg en komen daar om 16.00 u aan. Ik zie winkels en gezelligheid vanaf het water daar is ook een jachthaven wijs ik en gelukkig daar meren we af. Het afmeren gaat apart. Je pakt een lijn van de steigers die maak je achter vast en twee voorlijnen op de steiger.
Peter gaat een rondje met Mick en ik ga lekker winkelen. Göteborg is een hele grote stad net zoiets als Amsterdam. Er is een groot feest in de stad er spelen overal bandjes en er staan Aankomst Göteborgeettentjes van landen uit de hele wereld. Ook Nederland is aanwezig. We drinken een borrel bij de jachthaven waar ook een band speelt. Songs van Tom Jones en Elvis galmen over de jachthaven.
's Avonds gezellig gegeten in stad met een beat op de achtergrond. Leuke afsluiting van het sluizen gebeuren. Dus we zijn nog steeds  bijelkaar en de pikhaak is onderdeks  Genieten in Göteborggebleven.Hollands eettentje in Göteborg

1. Evelyne.horst:
    22 augustus 2016
    Tjonge wel spannend hoor. Kon jij Peter niet knippen jullie hebben de tondeuse mee.of gebruikt hij dan de pikhaak .Gaan jullie ook weer zo terug ??? Of via zee heb geen idee. Maar nog veel plezier. Mayson loopt zowat Doei groetjes ons
  2. Bouke:
    26 augustus 2016
    Prachtige afsluiting van het Götakanaal avontuur! Boffen met al die feestelijkheden in Göteborg! Kan me voorstellen dat je na al die weken aan een beetje shopping toe was! :)